donderdag 29 april 2010

Probeer eens wat!

Al vanaf het begin dat ik wilde afvallen, en daarna toen ik ook gezonder wilde eten ben ik niet vies geweest om wat 'vreemde' dingen te proberen. Begonnen met de standaard manier -meer sporten, minder eten-, daarna de SLD methode - smaakloze calorieen drinken om je honger te stoppen, vanuit daar was het een redelijke kleine stap naar een methode van lage koolhydraat inname, en nu probeer ik zoveel mogelijk ook vooral gezond te eten -paleo of primal-, en te leven. 

Op zich neem ik niet snel iets aan van anderen, maar ben ook niet snel met het zeggen dat iets niet werkt. Lezen, uitzoeken, en op z'n tijd zelf een paar weken iets proberen en kijken wat de uitwerking is!

Een kleine opsomming van de verschillende stappen die ik doorlopen heb, de (wetenschappelijke) basis, de aanpak, en de voor- en nadelen, en mijn ervaringen.

Meer bewegen, minder (vet) eten:
B: gebaseerd op 'algemene wijsheid', en 't voedingscentrum e.d.
A: minder vet en vlees, veel groente, rijst, en een beetje kip. Geen cola e.d. maar groene thee.
Afvallen ging wel, maar met wat honger hier een daar. Verschillende keren 's morgens voor het werk sporten (ging toen wel, is nu onmogelijk met mijn werk...) 
+ gewichtsverlies
- sterke wil nodig, doorzetten, merkte verder geen gezondheidsvoordelen en had soms wel eens problemen bij het sporten (uitgeput)
E: op de lange duur waarschijnlijk moeilijk vol te houden omdat je vrij veel in je leven moet aanpassen (voeding en tijdsbesteding)

SLD:
B:gebaseerd op onderzoek op ratten van Seth Roberts, een psycholoog. Zijn theorie is dat je meer honger krijgt als je smaken aan calorie inname koppelt. Breek dit patroon en je hebt minder of geen honger meer, waardoor je minder eet. Dit doe je door bijvoorbeeld 2x per dag 2 eetlepels olijfolie of lijnzaadolie te drinken. 
A: 's morgens en 's avonds 2 eetlepels olie. In het begin olijfolie, daarna omega-3 lijnzaadolie.
+: werkt prima, geen/minder honger, vrij makkelijk om gewicht te verliezen. 
-: methode wordt als nogal vreemd gezien door anderen, vrij eenzijdige aanpak.
E: werkt prima, en na enige tijd zijn er wel mensen geweest die het ook met succes geprobeerd hebben. Na het gebruik van omega-3 lijnzaadolie een probleem opgelost wat ik al levenslang had: aften in de mond. Had ik normaal maandelijks, bijna doorlopend, nu was ik er opeens vanaf. Enige verschil met voorheen was de grote inname van omega-3 vetten! Over de smaak/calorieen is wel een discussie gaande: het zou niet werken door een soort 'leereffect', maar doordat je d.m.v. de extra olie/vet je insuline laag zou houden. 

Laag koolhydraat:
B: honger krijg je doordat er te weinig voedingsstoffen beschikbaar zijn, doordat deze in je vet cellen opgesloten worden, doordat je insuline te hoog is, doordat je te veel suikers en koolhydraten binnen krijgt.
A: geen frisdrank, pasta, brood of fruit meer. Meer vlees.
+: werkt prima, geen honger, toch afvallen
-: puur op afvallen gericht, niet echt op andere gezondheidseffecten
E: Werkt prima, verder op korte termijn geen nadelen. Cholesterol en triglycerides nagekeken in het ziekenhuis en waarden waren goed, zeer goed tot uitstekend. 

paleo/primal:
B: We zijn geevolueerd om bepaalde voeding en beweging te krijgen. Doordat we de laatste tijd (50.000 jaar, lijkt lang, maar op het totaal van miljoenen jaren evolutie is het kort) andere dingen zijn gaan eten krijgen we last van allerlei problemen: kanker, suikerziekte, overgewicht, autoimmuunziekten, darmklachten. Eet en doe de zaken waar we op geevolueerd zijn en voorkom een hoop problemen, of draai ze zelfs terug! Paleo of primal zijn zo goed als hetzelfde, maar het gaat bij deze niet echt om afvallen (dit is meestal wel een welkom bijeffect) maar om gezondheid in brede zin, fitheid, levensduur, ziektenvrij, vruchtbaarheid, alertheid en mentale gezondheid. 
A: geen onnodige suikers, geen moderne plantaardige vetten (kokos- en olijfolie zijn prima, de rest niet), geen graanproducten (brood, pasta), geen bonen, deze zaken aten we 50.000 jaar geleden ook niet en veroorzaken allerlei problemen (zie ook andere onderwerpen op dit blog). Eet vooral wel veel vlees en vis, genoeg groenten, en af en toe wat fruit. Beweeg veel, maar rustig, niet trimmen maar grote stukken lopen bijvoorbeeld. Af en toe kort wel extreem gaan, zware dingen tillen, of kort sprinten. Krijg genoeg zonlicht (vitamine D), krijg genoeg slaap, en speel!
+: gezondheid is belangrijker dan alleen de looks, en als je gezond leeft komt de rest vanzelf. Op zich geen ingewikkelde 'regels', meer wat hints wat wel en niet zo gezond is.
-: voor sommige mensen misschien onhandig omdat er geen kant en klare boeken van zijn in het Nederlands voor zover ik weet. Je moet dus wel zelf wat nadenken en wat "algemene wijsheden" en gewoontes breken, zoals dat je brood en pasta beter maar niet kunt eten.
E: Eigenlijk makkelijk te doen, voel me er prima bij en geeft resultaten. Maar soms ook moeilijk vol te houden door allerlei 'verleidingen' zoals toch maar met de lunch brood eten ipv iets anders, toch in het weekend dat bier, met een feestje toch pindas, chips en weer dat biertje. En vaak grotere stukken lopen kost nu eenmaal meer tijd dan dan 2x per week drie kwartier op een spinfiets. Over het wel of niet kunnen volhouden staat er in hetvolgende artikel wat meer.

Maar hoezo nu dat "Probeer eens wat!"?
In plaats van zomaar alleen een dieet te volgen ben ik door blijven zoeken naar hoe het beter of makkelijker kon. Daarbij kom je soms wat vreemde dingen tegen zoals SLD, maar omdat dit werkte bij verschillende mensen toch eens geprobeerd. Resultaat: afgevallen, en meteen een manier gevonden om van m'n aften af te komen! ( http://www.blog.sethroberts.net/2009/06/06/yes-canker-sores-prevented-and-cured-by-omega-3/ )

Verdere interesse gekregen in omega-3 en van daaruit interesse in voeding en gezondheid in het algemeen (vetten, vitamines, mineralen, gifstoffen in planten, bacterieen en hygiene, darmflora, kanker, autoimmuunzieken) en daardoor bij primal / paleo uitgekomen. En primal paleo lijkt wel een redelijk overkoepelend eindpunt te zijn. 

Als ik niet een tijdje geprobeerd had wat SLD voor invloed had dan was ik er waarschijnlijk nooit achter gekomen dat extra omega-3 inname mijn aften probleem voor 100% op zou lossen. Want het verschil tussen het standaard dieet van minder eten en SLD was eigenlijk alleen de extra omega-3 die ik met SLD binnenkreeg. Dat omega-3 mijn aften probleem op zou lossen had ik vooraf ook niet aan zien komen, dat was een conclusie die ik achteraf kon trekken uit mijn eigen ervaringen, waarbij achteraf theoretisch ook wel te verklaren was waarom omega-3 hielp tegen aften.

Zo ook met weinig koolhydraten om af te vallen. Dus als je een week alleen vlees, spareribs en frikadellen en andere snacks zou eten dan zou je afvallen? Dat wilde ik wel eens weten! Iemand dacht dat ik een of ander belachelijk frikadellen dieet volgde, maar ik wilde alleen even tijdelijk weten of de koolhydraat theorie op zich voor mij klopte. En, ja hoor, dat gaat inderdaad prima, een weekje afvallen op snacks! Niet dat ik het iemand zou aanraden, want gezond is anders, maar het werkt wel. 

Ieder mens is anders, de een kan wel goed tegen melkproducten, de ander niet. De een kan wel goed tegen graanproducten, de ander niet, de een komt aan van aardappelen, de ander niet, de een komt aan van pasta, de ander niet. 

Probeer zelf ook eens wat bij jou past, dat is gezond (of ongezond, maar dat weet je dan ook en kun je er voor kiezen om er mee te stoppen!)





Geen opmerkingen:

Een reactie posten