maandag 26 april 2010

Dr Frank dieet

Net op Radar op NL1 is Dr. Frank door de mangel gehaald. Het dieet zou niet werken en zelfs ongezond zijn. Ben ik het niet mee eens.

Allereerst: ik hou niet zo van dieetboekjes met een berg recepten die je dan maar dagelijks moet aanhouden! Maar voor zover ik kan nagaan past het boekje van Dr. Frank redelijk bij zaken die ik afgelopen tijd tegengekomen ben: om af te vallen is vet niet het grote probleem, maar de suikers/koolhydraten. Jammer dat Dr. Frank voor zover ik weer niet geen waarschuwing geeft tegen teveel omega-6 en granen. Naast gewicht vindt ik m'n gezondheid nu minstens zo belangrijk.

Ik volg geen Dr. Frank dieet, en heb ook zijn boek niet, maar ff heel kort mijn reactie op wat ik net bij Radar zag:

Opmerking: Het dieet werkt niet door de weinig koolhydraten maar door de inname van weinig calorieen.
Mijn reactie: Dus? Wat maakt het uit? Als je wil afvallen en er is een manier waarop dat kan zonder honger te hebben, dan lijkt het mij een goeie optie. Misschien klopt de verklaring "meer eiwitten" dan niet, maar dat lijkt mij minder belangrijk dan het uiteindelijke resultaat.

Opmerking: Dieeten werken allemaal alleen omdat je minder calorieen binnenkrijgt, of dat je meer gaat verbruiken.
Mijn reactie: AAaaaaarghhhhh! Onzin! Je bent niet dik omdat je te veel eet, je eet teveel omdat je dik bent!

Opmerking: Te veel verzadigde vetten, ongezond, je kunt gewoon wachten op een hartaanval!
Mijn reactie: On-zin! Omega-6 vetten, die zijn in moderne hoeveelheden ongezond.... Zorg voor minder omega-6 en meer omega-3 als je om je hart en bloedvaten geeft.

Mensen, pas een beetje op met oude informatie zoals nog steeds door het voedingscentrum en dergelijke gebruikt worden. Zelfs in de rapporten van de gezondheidsraad kun je lezen dat er aanwijzingen zijn om na verder onderzoek de voorlichting over vetten enigszins aan te passen. Documenten van de gezondheidsraad waar de mensen van 't voedingscentrum hun advies op baseren: http://www.gezondheidsraad.nl/sites/default/files/2006@21N.pdf en het achtergrond document http://www.gezondheidsraad.nl/sites/default/files/2006@A06_08_2.pdf Gedeeltelijk alweer licht achterhaalde informatie, maar beter (wel slechter leesbaar) dan dat van het voedingscentrum.


Als je de Engelse taal beheerst: ga eens op zoek naar Paleo of Primal. Een goed startpunt is: http://www.marksdailyapple.com/about-2/marks-daily-apple/ . Paleo en Primal zijn geen tijdelijke dieeten maar eet- of zelfs leefgewoonten die gezond zijn op basis van kennis en onderzoek. 


Ik beweer niet dat ik "Primal" of "Paleo" ben, maar ik kom steeds langszaam een stap dichterbij!


Zelf nadenken, hulp zoeken, kennis vergaren en gebruiken, Dat Is Gezond!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten