dinsdag 21 september 2010

Biervrij, glutenvrij!

Weer eens aan een biervrije periode begonnen. Van de suikers en koolhydraten afblijven is geen probleem, maar daarnaast ook granen- en glutenvrij is moeilijker. Tijdens het poolen, of gewoon met het stappen: een biertje hoort erbij, en daar blijft het meestal niet bij. Soms een lekkere Trappist of speciaalbier, en bij iemand thuis: ach, doe er maar eentje, lekker. Dus meer dan wekelijks drink ik wel bier.

Er zit een dubbel idee achter het kappen met granen, waaronder ook bier: gewicht en gezondheid. Dat 2e is eigenlijk het belangrijkst. M’n gewicht wil ik zo rond de 70 kg houden, en daar zit ik de laatste tijd ongeveer een kilo of wat overheen. No big deal dus. Maar omdat granen voor de meeste mensen ook nog eens ongezond zijn (o.a. door de gluten. Zie ook eerdere blogposts over granen) wil ik eens een tijd echt helemaal zonder granen voor zover mogelijk. Pasta en is makkelijk uit de weg te gaan. Bier met wat wilskracht ook (Komend weekend wel weer een verjaardag, dan maar water...). Brood is vaak wel enorm lekker en het is op zich redelijk makkelijk zonder brood vol te houden. Maar een hamburger, tja, broodje eromheen. Veel producten uit de supermarkt: bevatten gluten. Komende tijd dus waarschijnlijk nog erg veel zelf maken van “echte” producten. Echt vlees, vis, eieren, groente, iets uit een pakje zal al snel moeilijk gaan worden.

Als ik een tijd veel brood eet, of een weekend te veel bier, merk ik dat ik eerder wat loom ga worden. Dat ik soms een wat opgeblazen gevoel krijg, en vaak een zichtbaar opgeblazen gezicht. Dus ik ben benieuwd hoe ik me voel als ik een paar weken echt helemaal zonder granen ga.

Afgelopen dagen behoorlijk wat vis en garnalen op, vanavond een keer vlees gepakt, en dan morgen waarschijnlijk weer wat uit de zee!

1 opmerking:

  1. Nieuw artikel over gluten, info van Robb Wolf:
    http://www.fourhourworkweek.com/blog/2010/09/19/paleo-diet-solution/
    (Engelstalig)

    BeantwoordenVerwijderen