maandag 6 september 2010

Aften, blaren in de mond. Omega-3 of gluten?

Van het weekend van mijn moeder weer gehoord: ongelofelijk last van aften... Had een tijd omega-3 gebruikt, maar was daar mee gestopt wegens het opboeren met vislucht. Als je daar last van hebt moet je een ander merk visolie gebruiken, want het hoort eigenlijk niet naar vis te gaan ruiken, net zoals verse vis ook eigelijk niet ruikt.

Maarja, nu dus ongelofelijk veel last van aften, en waarschijnlijk vandaag naar de huisarts, die waarschijnlijk ook niet precies weet waar het van komt.

Bij mij hielp omega-3 prima:
http://datisgezond.blogspot.com/2009/08/aften-voorkomen-of-genezen-door-omega-3.html

Gisteren zag ik op TV nog kort een stukje van een programma waar een meisje ook doorlopend last had van aften. De arts controleerde eerst op het herpes virus, maar dat was niet de oorzaak. Haar bloed werd ook nagekeken op markers van autoimmuunziektes zoals rheuma. Uiteindelijk was de conclusie dat de oorzaak onbekend was, maar het middel om van de aften af te komen was: een ontstekings remmer.

Dat kan inderdaad goed, omega-3 is ook een ontstekingsremmer, en dat helpt mij ook prima.

Maar dan ben ik eigenlijk nog benieuwd wat nu de echte oorzaak is. Wat ik dacht: omega-3 en omega-6 niet in balans (te veel omega-6), of zit er nog een andere oorzaak voor?

Heb al eerder van mensen gehoord dat ze zelf het aftenprobleem terug konden herleiden naar gluten (van graanproducten). Misschien zijn gluten wel de echte oorzaak (zorgt voor een autoimmuun reactie), en kun je het gevolg (ontsteking) wel met omega-3 tegenhouden.

Aangezien mijn moeder ook last heeft van een prikkelbare darm en een schildklierprobleem heeft, passen aften misschien ook goed in dit rijtje. Alle drie zouden misschien gelinkt kunnen worden aan overgevoeligheid voor gluten.

Maarja, om mensen hun brood e.d. op te laten geven moet er blijkbaar heel wat gebeuren. Al hebben ze afgelopen weekend glutenvrij brood gekocht, dus wie weet!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten