zondag 13 juni 2010

Vegetarier?



Op de een of ander manier kom ik de laatste tijd vaker mensen tegen die vegetarisch eten. Meestal begin ik dan te vertellen dat ik zelf ook eigenlijk nooit zo'n vleeseter ben geweest, maar dat ik afgelopen jaar meer vlees ben gaan eten, vooral om gezondheidsredenen. Meer vlees, meer groente, meer omega-3, minder suiker, minder omega-6, minder granen. 

Ik ben zelf bijvoorbeeld eigenlijk een echte broodeter. Ik kon het de hele dag wel eten, geen probleem! Vis was vaak ook lekker, maar vlees? Nee, niet echt, wat spare-ribs of iets uit de frituur, en dan had je het wel gehad. Een lekkere biefstuk moet ik eigenlijk nog steeds tegenkomen, al gaan een paar goeie spare-ribs er goed in, net als een goeie rauwe tartaar, of iets van wild ofzo, zelfgemaakte hamburgers (zonder broodje, maar met een flink blad sla eromheen om het handig vast te houden ipv het broodje (granen: slecht!)). 

Ik snap het wel, ik heb zelf ook wel eens gedacht: waarom zou ik eigenlijk niet gewoon helemaal stoppen met vlees? Maar af en toe was vlees toch wel lekker, al is het dan maar een simpele hamburger ofzo. Maar het is wel zielig voor die beesten... Of niet? 

Ondertussen ben ik aan het proberen om meer paleo te gaan: eet (vooral groene) planten en allerlei dieren, geen zooi zoals suiker, granen of soja. En het mooie van het idee achter paleo is dat je eigenlijk zo dicht mogelijk bij onze eetgewoonten van 2 miljoen ~ 50.000 jaar geleden moet proberen te blijven als je gezond wil eten, omdat we daarop geevolueerd zijn. Dat betekend dus: geen geen vlees dat in een 'vlees-fabriek' gemaakt is door dieren die heel hun leven binnen staan en graan en mais gevoerd krijgen, maar vlees van dieren die buiten kunnen lopen, gras eten, en in de zon staan! En dan vind ik het niet zielig voor die dieren. Ok, ze moeten dood voordat ze in de pan belanden, maar als ze voor dat moment fatsoenlijk leven, medische verzorgen krijgen, buiten kunnen lopen, fatsoenlijk eten krijgen, en 'diervriendelijk gedood' worden (in mijn ogen dus niet op de halal-manier...) dan heb ik erg weinig ethische bezwaren.

En het milieu dan? Dat is voor mij ff een moeilijke. Daar heb ik nog niet genoeg over uitgezocht. Ff een hele snelle, kort door de bocht actie: als je dieren op een fatsoenlijke manier houdt, biologisch, lokaal, grasgevoerd, dan is vlees niet slechter dan groente. Ja, er is een grote oppervlakte en hoeveelheid groente nodig om vleeskoeien 'gereed' te maken voor de slacht, maar ook een mens heeft een grotere hoeveelheid groente dan vlees nodig om gezond in leven te blijven. Dus door de koe ertussenuit te halen los je ook niet veel op, want dan eet je zelf grote hoeveelheden plantaardig materiaal. En als je dan ook nog eens 'vleesvervangers' eet op basis van soja? Boskap om soja te kunnen verbouwen, grote vlakken soja waar verder geen andere vegetatie groeit, waar dieren hun leefomgeving kwijtraken? Nee, op die manier is het ook niet milieuvriendelijk...

Wel leuk om te weten: in de 'paleo gemeenschap' kom ik redelijk wat ex-vegaratiers tegen. Een mooi voorbeeld is weer Melissa McEwen ( http://www.huntgatherlove.com/content/melissa-mcewen ), ex-vegetarier, argrarische economie, voedsel wetenschap, en antropologie gestudeerd, en nu een van de grote paleo 'trekkers' nadat ze om gezondheids redenen gestopt is met haar vegetarisch dieet en paleo gegaan is, met dus redelijk wat vlees bij de maaltijden. Zij geeft aan dat vlees niet slechter is voor het milieu dan agricultuur, maar daar kan ik zelf nog weinig over zeggen op dit moment.

Iemand anders die een paleo aanpak volgt maar ook wel eens probeert om te kijken of er een vegetarische variant mogelijk is is 'Grok de 10009de' ( http://castlegrok.com/about/ )

Dus, ik eet zelf eigenlijk helemaal geen grote hoeveelheden vlees ofzo, maar richt me voorlopig wel op 'klassieke paleo': vlees, vis, groente. Dat wat elk volk op aarde eigenlijk van nature eet. Nu nog wel meer richting echt/biologisch vlees en vis gaan werken, maar met wat interesse op eventuele andere varianten om te kijken of het ook met minder of zelf geen vlees of vis zou kunnen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten